Modálna harmónia v liturgickej hudbe
Vážená kolegyňa, vážený kolega,

obraciam sa na Vás s prosbou o vyplnenie anonymného dotazníka, ktorého cieľom je získanie informácií o súčasnom stave povedomia slovenských chrámových organistov, učiteľov liturgickej organovej hry a ich študentov o modalite a modálnych postupoch a o potrebe praktického riešenia prípadných nedostatkov v danej oblasti.

Vaše údaje budú spracované v rámci dizertačnej práce a  príležitostne publikované v odbornej literatúre.

Prosím Vás, aby ste si celú položku najskôr prečítali a podľa vlastného uváženia vyznačili vhodnú odpoveď, prípadne ju doplnili. Kvôli zámeru dotazníka čo najobjektívnejšie reflektovať skutočný stav skúmanej problematiky Vás prosím o úprimnosť a odpovede čo najviac zodpovedajúce realite.



Vopred Vám ďakujem za spoluprácu Mgr. Matej Bartoš
1. Vek:
do 20 rokov
21 - 40 rokov
41 - 60 rokov
nad 60 rokov
 
2. Kde ste študovali hru na organe? (vyberte najvyššie dosiahnuté vzdelanie)
na ZUŠ – odbor Hra na organe
na ZUŠ – odbor Cirkevná a chrámová hudba
na konzervatóriu – odbor Hra na organe
na konzervatóriu – odbor Cirkevná hudba
na vysokej škole – odbor Hra na organe
na vysokej škole – odbor Cirkevná hudba
súkromne u pedagóga kvalifikovaného v odbore hra na organe alebo cirkevná hudba
súkromne u pedagóga nekvalifikovaného v odbore hra na organe alebo cirkevná hudba
som samouk
Iné
 
3. Aké je Vaše súčasné pôsobenie v súvislosti s hrou na organe?
Pôsobím ako pedagóg hry na organe
Pôsobím ako pedagóg hry na organe a zároveň ako organist(k)a pri bohoslužbách
Som študent hry na organe
Som študent hry na organe a zároveň organist(k)a pri bohoslužbách
Som organistom pri bohoslužbách
 
4. Ako často pôsobíte ako organista pri bohoslužbe?
Minimálne raz týždenne
Minimálne raz mesačne
Aspoň raz do roka
Pri bohoslužbách nehrávam
 
5. Stretli ste sa už s pojmom „cirkevná“ alebo „stredoveká“ stupnica?
Nie – nikdy som o nich nepočul
Áno – už som o tom počul, ale neviem, o čo ide
Áno –cirkevné stupnice viem vymenovať, ale neviem vysvetliť rozdiely medzi nimi
Áno – poznám rozdiely medzi jednotlivými cirkevnými stupnicami
 
6. Poznám tieto cirkevné alebo stredoveké stupnice:
 
7. Uveďte názov cirkevnej stupnice zloženej z nasledujúcich tónov: „g,a,b,c´,d´,e´,f´,g´“
 
8. Ako často pri hre počas bohoslužby využívate cirkevné tóniny?
Často
Zriedkakedy
Nikdy
Neviem
 
9. Prečo využívate cirkevné tóniny pri hre?
 
10. Ak skladba využíva niektorú z cirkevných tónin, dokážete určiť, o ktorú tóninu ide?
Áno
Nie
Neviem
 
11. Viete improvizovať v cirkevných tóninách?
Áno, bez problémov
Ovládam len málo harmonických spojov
Zatiaľ som to neskúšal
Neviem improvizovať v cirkevných tóninách
 
12. Zaoberali ste sa systematicky a z praktického hľadiska počas Vášho štúdia problematikou modálnej harmónie (t. j. harmónie využívajúcej cirkevné tóniny)?
Áno
Nie
Neviem
 
13. Podľa Vášho názoru je využívať modálnu harmóniu v hudbe pri bohoslužbe (možnosť viacerých odpovedí) (viacero odpovedí je možných)
dôležité
nie veľmi podstatné
absolútne nepotrebné
zastaralé
ťažké
jednoduché
vyžaduje si to istú prípravu a štúdium
neviem
 
14. Disponujeme na Slovensku, podľa Vášho názoru, dostatočným množstvom študijného materiálu o modálnej harmónii?
Áno
Nie
Neviem
 
15. Privítali by ste nové študijné materiály pre organistov o modálnej harmónii?
Áno
Nie, k dispozícii je ich dosť
Neviem, nezaujíma ma to
 
16. Vzdelávaniu organistov aktívne pôsobiacich pri bohoslužbách by sa v oblasti modálnej harmónie malo venovať viac priestoru:
Áno
Nie
Neviem